Afectiuni ovariene

Sursa: SanatateaTV /

Simptomele afecţiunilor ovariene: senzaţia de plenitudine sau presiune în partea laterală a abdomenului, durere abdominală la contactul sexual, durere abdominală ascuţită, sângerare vaginală neregulată sau absenţa menstrelor, sporirea părului facial sau corporal, tulburări urinare sau ale tranzitului intestinal.

Multe mici chisturi ovariene benigne şi tumori nu provoacă niciun fel de simptome.

Mai multe probleme pot apărea la nivelul ovarului.

Ovarele sunt o pereche de organe în formă de migdale, localizate profund în interiorul bazinului, de o parte şi de alta a uterului. Fiecare ovar conţine mii de ovule. O dată pe lună, când ovulul este matur, foliculul se rupe şi se eliberează ovulul, proces numit ovulaţie. Ovulul pluteşte apoi spre uter prin trompa uterină, propulsat de cilii de grosimea firului de păr din interiorul acesteia. Călătoria de la ovar la uter durează aproximativ 3 zile.

De asemenea, ovarele produc hormonii estrogeni şi progesteron. În timp ce ovulul se maturizează, foliculul secretă estrogeni ce ajută laîngroşarea mucoasei uterine în cazul în care ovulul este fertilizat şi se transformă în embrion. Dacă nu apare sarcina, nivelul de progesteron scade, apare menstruaţia şi ciclul se repetă.

Acesta se poate infecta, câteodată izolat, dar adesea ca parte a unei infecţii ce cuprinde organele pelvine. Pe ovare se pot dezvolta şi chisturi şi tumori. Cel mai des acestea sunt benigne (necanceroase) şi asimptomatice. Ele sunt descoperite doar cu ocazia unui examen ginecologic de rutină. Câteodată, pe ovare se formează multe chisturi mici, situaţie cunoscută sub numele de sindromul de ovar polichistic.

Deşi majoritatea chisturilor şi tumorilor ovariene benigne dispar după câteva cicluri menstruale, unele cresc destul de mari pentru a provoca disconfort. Câteodată, tumorile interferează cu sinteza de hormoni ovarieni, provocând sângerări neregulate sau sporirea părului corporal, ori apasă pe vezica urinară, determinând urinare mai frecventă. Un chist sau o tumoră care s-a rupt
sau s-a răsucit în jurul structurii ce o leagă de ovar poate provoca dureri abdominale şi poate conduce la infecţie.

Cauzele afecţiunilor ovariene

Infecţiile ovariene sunt cel mai frecvent provocate de maladiile transmisibile pe cale sexuală. Unele chisturi ovariene sunt rezultatul faptului că foliculul sau corpul galben continuă să crească şi se umple cu lichid, mult timp după ce ovulul a fost eliberat. Sindromul ovarelor polichistice apare când foliculii ovarieni sunt blocaţi imediat sub suprafaţa ovarului, în imposibilitatea de a mai elibera ovulul şi se transformă în multiple chisturi mici.

Diagnosticare afecţiunilor ovariene se face printr-un examen ecografic, care utilizează ultrasunetele pentru a produce o imagine detaliată a organelor pelvine. Organele pot fi vizualizate direct prin intermediul laparoscopiei, procedură chirurgicală în care un instrument optic special este introdus în interiorul cavităţii abdominale, sub anestezie generală.

Tratamentul afecţiunilor ovariene

Tratamentul unei probleme ovariene depinde de natura tulburării. Adesea tratarea chisturilor ovariene nu este necesară; ele au tendinţa de a dispărea de la sine. Datorită posibilităţii ca o tumoră ovariană să fie canceroasă, trebuie consultat un medic pentru diagnosticarea probleme ovariene. Tratamentele alternative ar trebui folosite doar pentru a uşura orice disconfort asociat acestor tulburări.