Sindromul premenstrual ar putea fi cauzat de o mutaţie genetică

Sursa: csid.ro /

Specialiştii de la Institutul Naţional de Sănătare din America au descoperit că sindromul premenstrual – un termen care cuprinde o varietate de simptome ce intervin în viaţa unei femei înainte de menstruaţie – ar putea fi cauzat de anumite gene care transmit organismului semnale greşite.

Peste 70% dintre femei se confruntă cu astfel de simptome neplăcute, iar între 3-8% dintre ele suferă de o formă şi mai gravă a sindromului premenstrual, respectiv de tulburare disforică premenstruală (PMDD – premenstrual dyshoric disorder), care se manifestă prin iritabilitate excesivă, tristeţe accentuate, anxietate, balonare şi dureri în tot corpul în ziua sau zilele premergătoare începerii menstruaţiei, scrie ScienceAlert.com.

Cercetătorii au observat că, chiar dacă femeile diagnosticate cu PMDD prezintă niveluri hormonale normale, există un factor declanşator care accentuează simptomele descrise mai sus. Se pare că anumite mutaţii pot cauza această hipersensibilitate.

Specialiştii au recrutat 10 femei cu tulburare disforică premenstruală şi 9 femei sănătoase. Ei le-au cerut femeilor din ambele categorii să renunţe la anticoncepţionalele cu progesteron şi estrogen o perioadă, după care au notat simptomele resimţite de acestea la menstruaţie. Cele care sufereau de PMDD au mărturisit că nu s-au mai simţit rău. Ba mai mult, când au început din nou tratamentul cu anticoncepţionale, acestora le-au revenit simptomele neplăcute. Nu acelaşi lucru s-a întâmplat şi în grupul femeilor sănătoase, care nu au raportat schimbări semnificative.

Acest lucru sugerează că în creierul femeilor cu PMDD au loc reacţii diferite la tratamentul hormonal. Penru a înţelege mai bine acest fenomen, cercetătorii le-au recoltat femeilor mostre de sânge, astfel încât să observe modificările la nivelul leucocitelor, globule albe produse de măduva spinării, care conţin aceeaşi informaţie genetică precum celulele cerebrale.

Deşi concluziile medicilor sunt încurajatoare, trebuie ţinut cont de faptul că studiul a fost realizat pe un eşantion nereprezentativ, aşa că sunt necesare cercetări suplimentare pentru a demonstra cu certitudine teoria emisă.