Candidoza vaginală: cauze, simptome

Sursa: DOC /

Candidoza vaginală este o problemă frecventă a femeilor. Majoritatea femeilor suferă în decursul vieții de cel puțin două episoade de candidoză vaginală.

Candidoza vaginală nu este considerată o boală cu transmitere sexuală. Cu toate acestea, ea poate fi transmisă organelor genitale pe cale orală, în urma sexului oral.

Candidoza vaginală poate fi tratată eficient. În cazul unei candidoze vaginale recidivante (4 sau mai multe infecții în decurs de un an), este necesar un tratamemt mai îndelungat percum și un tratament complex de întreținere.
Cauzele candidozei vaginale

Agentul cauzal al candidozei vaginale este o ciupercă, denumită candida. Vaginul normal conține o asociere echilibrată de fungi (inclusiv candida) și bacterii. Bacteriile Lactobacillus (lactobacilii) produc acid, prevenind astfel înmulțirea în exces a ciupercilor. Când acest echilibru este deteriorat, se ajunge la o infecție fungica. O cantitate prea mare de ciuperci în vagin conduce la mâncărime vaginală, senzație de arsură și alte semne clasice ale unei candidoze vaginale.

Factorii care pot conduce la înmulțirea excesivă a ciupercilor în vagin și apariția candidozei vaginale sunt:
• Administrarea de antibiotice, care reduce cantitatea de lactobacili în vagin și modifică ph-ul vaginal
• Sarcina
• Diabetul zaharat necontrolat
• Deficiența sistemului imunitar
• Administrarea de contraceptive orale sau terapia hormonală, care cresc nivelele de estrogeni

Cea mai frecventă ciupercă responsabilă de candidoza vaginală este Candida albicans. Însă uneori factorii cauzali pot fi și alte tipuri de candida. Tratamentele uzuale se adresează infecțiilor cu Candida albicans. Candidozele vaginale cauzate de alte tipuri de ciuperci candida pot fi mai dificil de tratat și pot necesita tratamente mai agresive.

Candidoza vaginală poate apărea după anumite tipuri de activitate sexuală, în special după contactul sexual oral-genital. Cu toate acestea, candidoza vaginală nu este considerată o boală cu transmitere sexuală. Chiar și femeile care nu sunt active sexual pot dezvolta o candidoză vaginală.
Simptomele candidozei

Candidoza vaginală simplă (ușoară sau moderată) se poate manifestă prin:
• Mâncărime și iritație la nivelul vaginului și vulvei
• Senzație de arsură, în special în cursul contactului sexual sau în timpul urinării
• Înroșirea și edemul vulvei
• Durere și sensibilitate vaginală
• Erupție vaginală
• Secreție vaginală apoasă
• Leucoree (scurgere vaginală) groasă, de culoare albă, nemirositoare, cu aspect brânzos

Candidoza vaginală complicată (severă sau recidivantă) se poate manifestă prin :
• Simptome severe: înroșire extinsă, edem și mâncărime care conduc la fisuri, crăpături sau ulcere
• Candidoza recidivantă : 4 sau mai multe candidoze vaginale într-un an